Csokiszenvedélyes könyvelés - avagy horror az irodában

A csokoládé csupa boldogság hormon és endorfin. A könyvelés, bár nyugis irodai munkának tűnik, de tele van stresszel a határidők, ügyfél problémák miatt. Hangsúlyozom, hogy nem az ügyfelek a problémásak, hanem általában csak akkor keresnek meg minket, ha nekik vannak problémáik, és emiatt már azok a mi problémáink lesznek, ami bennünk stresszt okoz. Logikusan jön a következtetés, hogy a csoki ezt a fajta stresszt nagyon jól oldja, és még finom is. Mellékhatása, hogy a ruhák szépen lassan, alattomosan kezdenek a szekrényben összezsugorodni (ami persze bennem ismét egy kis stresszt okoz). 

szuk_ruha_a_retcon_csoki_miatt.jpg

Hallom erre a bevezetésemre Kimmel Gabriella, stressz-coach hangját a fejemben (aki egyébként ügyfelünk is), hogy bizony mi stresszevők vagyunk. Talán igaza lehet, bár nem mindent eszünk, hanem csak csokit és chipset... Höhöhö :D
Kimmel Gabiban az a jó, hogy kérés nélkül elkezd eredményesen coachingolni minket, egyből csillapítva csokiéhségünket, stressz szintünket. (Isteni stresszkezelési technikái vannak, nem hiába az egyik legjobb szakember. Linket hozzá itt találsz: http://kimmelcoaching.hu/)

Térjünk vissza a vitatott egészségű csokoládéhoz. Nálunk beválik az a módszer a stressz ellen, hogy ha valamelyikünk ideges, akkor megdobáljuk csokival. Szó szerint tényleg hozzávágunk az illetőhöz egy darabka #retconcsoki -t. Valamiért mégsem szoktunk e durvának és kegyetlennek látszó bánásmód miatt megsértődni, csak örülünk annak, hogy nem kell a csokiért kimenni a konyhába. :D

_retconcsoki1.jpg

De nem mindig segít a hangulatunkon a csoki! Vannak olyan ügyintézések, amiknél egy tonna csokoládé sem tud minket jobb kedvre deríteni! Példának okáért mondok pár esetet:

- Ügyfelünk, nevezzük Zének, gyanútlanul nem vett át egy Kormányhivatali levelet, amit postán küldtek neki. A postás vagy nem kézbesítette neki, vagy esetleg rossz címre dobta be a zöld papírkát a levélről, így visszament a Kormányhivatalba. Zé egyéni vállalkozó, vagyis elektronikus kapcsolattartásra kötelezett. Mivel gyakran szoktuk ellenőrizni az ügyfélkapuját, hogy minden rendben van-e a Hivatalokkal, ezért kiszúrtuk az egyik ellenőrzéskor, hogy őt az egyéni vállalkozói minőségében a Kormányhivatal megszüntette. Törölte a vállalkozását úgy, hogy még csak nem is értesítette erről az ügyfélkapun keresztül! Még jó, hogy egyáltalán ránéztünk, holott ez nem kötelességünk. Kiderült ugyanis, hogy mivel a postán küldött, papír alapú levelet, amiben csak kérik, hogy mutassa be a székhelyeként használt ingatlanhoz tartozó tulajdonos általi hozzájáruló nyilatkozatot, nem kereste jelzéssel küldte vissza a posta a Kormányhivatalba, és emiatt a Hivatal megszüntette a vállalkozást. Hangsúlyozom, hogy ő elektronikus kapcsolattartásra kötelezett, így először az Ügyfélkapujára kellett volna a levelet és bármi mást is küldeni, de a Kormányhivatal ezt elrontotta, és a saját hibájuk miatt Zé vállalkozását szüntette meg! Egy évvel később, és jó sok ügyvédnek és bíróságnak kifizetett díj és illeték múlva, Zé az egyéni vállalkozását visszakapta, mert kiderült, hogy ilyet a Kormányhivatal nem csinálhatott volna! (De egy évig vállalkozás nélkül nem tudott dolgozni!)

duhos_retcon.jpg

- Másik horror eset, amikor egy beadott SZJA bevallást javítani kellett, de a NAV még nem dolgozta fel az első bevallást, így annak a javítása hibaüzenetre futott. A NAV megkért minket, hogy adjunk be egy újabb javítást, majd egy újabb önellenőrzést (a kettő nem ugyanaz!), és végül teljes átfogó ellenőrzést végzett. Persze ez nekünk rengeteg óra plusz munkát jelentett, ügyfelünknek meg sok átalvatlan éjszakát. A történet úgy zárult, hogy mindent rendben találtak három hónappal később, amikorra végre feldolgozták az első bevallást. Vagyis a NAV késedelme miatt teljesen feleslegesen kellett ilyen-olyan javító bevallásokat beadni, csak meg kellett volna várni azt a cirka negyed évet, mire a NAV feldolgoz egy amúgy 30 nap alatt feldolgozandó bevallást...

- És ha már SZJA, akkor az is borzalmas, amikor a NAV által elkészített E-SZJA bevallást az ügyfél gyanútlanul elfogadja. Természetesen a NAV rájön, hogy rossz az általuk készített és az ügyfél által elfogadott bevallás, így azt elkezdi javíttatni az ügyféllel - vagyis ügyfelünk könyvélőivel, így velünk. Miért nem lehetett volna eleve jól megcsinálnia a NAVnak a bevallást, hogy utána nekünk ne kelljen dolgoznunk?

Sokáig tudnám folytatni ezeket a horror sztorikat, amikben az a legrosszabb, hogy ilyenekkel kell foglalkoznunk a tényleges és fontos munkánk helyett. Sajnos némelyikről még ma is rémálmom van, pedig ezek nem a képzelet szüleményei, hanem megtörtént esetek. Nap, mint nap fel kell vennünk az ilyenek miatt a boxkesztyűt, és ki kell vernünk a Hivatalokból az ügyfelünk és így a magunk igazát is.

Hát lehet ezt csoki nélkül bírni?!?